آهن آلات, لوله

تفاوت تیوب و پایپ

تفاوت-تیوب-و-پایپ---فولاد-بیوک-1

تفاوت تیوب و پایپ

 

احتمالاً شنیده اید که تیوب و پایپ هر دو با عنوان لوله به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما آیا آنها متفاوت هستند. پاسخ آن سوال مثبت است! بزرگترین تفاوت بین تیوب و پایپ در شکل آن است. پایپ همیشه گرد است و خواهد بود، اما تیوب می تواند گرد، مربع یا مستطیل باشد. در زیر چندین عامل دیگر وجود دارد که تیوب و پایپ را متفاوت می کند.

یکی از این عوامل تفاوت بحث اندازه گیری و اعلام سایز در لوله است وقتی صحبت از اندازه گیری پایپ می شود، با قطر داخلی اندازه گیری و شناخته می شود که اغلب به آن قطر اسمی می گویند. اندازه اسمی پایپ (NPS ) مجموعه ای از اندازه های استاندارد پایپ در آمریکای شمالی است. اندازه اسمی به پایپ به صورت غیر واقعی یا بهتر بگوییم اسمی اطلاق می شود و قطر داخلی را با یک عدد غیر بعدی و نمادین مشخص می کنند.

به عنوان مثال، یک پایپ فولادی اسمی 2 اینچی از خانواده ای از پایپ های فولادی با قطر 2.375 اینچ تشکیل شده است که در ضخامت های مختلف تولید و عرضه می گردنند و برای هر ضخامتی عدد نمادین خاصی تعریف شده است که با پیشوند رده (Sch.) و یک عددپس از آن اعلام می گردد یعنی پایپ 2 اینچ رده 40 قطر بیرونی آن 33/60 میلیمتر است و ضخامت دیواره اش 91/3 میلیمتر است و پایپ 2 اینچ رده 80 قطر بیرونی آن باز هم  33/60 میلیمتر است و ضخامت دیواره اش این بار 54/5 میلیمتر است یعنی خانواده پایپ 2 اینچ قطر بیرونی ثابت دارد و ضخامت های متفاوت آن برای کاربری های متفاوت با رده های مختلف مشخص می گردد.

تفاوت لوله و پایپ - فولاد بیوک
تفاوت لوله و پایپ - فولاد بیوک 1

پایپ دارای ضخامت دیواره ای است که با رده به آن اشاره می کنند. مسلماَ بیرون لوله همیشه بزرگتر از داخل است. تفاوت بین قطر داخلی (ID ) و قطر خارجی (OD) به دلیل ضخامت دیواره است. ضخامت دیواره نیز استحکام پایپ را تعیین می کند. پایپ رده 40 رایج ترین و پرکاربرد ترین رده یا ضخامت پایپ است، با این حال، زمانی که به استحکام اضافی نیاز است، رده 80 یا رده بالاتر در دسترس است.اما تیوب گرد با قطر خارجی واقعی آن مشخص می شود و با اندازه اعلام شده برابر است. ضخامت تیوب با یک وسیله سنجش مانند خط کش یا کولیس یا … تعریف می شود. اندازه تیوب نیز مانند پایپ بدون توجه به ضخامت دیواره، OD یکسان را حفظ می کند. اما برای اعلام سایز تیوب ها دو روش وجود دارد روش اول اعلام سایز قطر بیرونی (OD) و سایز قطر داخلی (ID) است به عنوان مثال تیوب 60 به 40 یعنی قطر بیرونی 60 میلیمتر و قطر داخلی آن 40 میلیتر است اما در روش دوم سایز قطر بیرونی (OD) به همراه ضخامت دیواره (Thk.) تیوب اعلام می شود به عنوان مثال تیوب 60 با ضخامت 10 یعنی تیوب با قطر بیرونی 60 میلیمتر و ضخامت دیواره 10 میلیمتر  نکته اینجاست که هر دو روش نتیجه یکسانی دارد و در یکی اشاره و تاکید بر روی قطر مفید داخلی و میزان حجم و جریان قابل جابجاییست و در دیگری تاکید بر ضخامت دیواره و میزان استحکام و فشار قابل اعمال و تحمل است.

لوله با قطر بیرونی 6 فروشگاه آنلاین آهن آلات فولاد بیوک

لوله بدون درز

240,000 تومان5,540,000 تومان
شاخه 6 متری لوله مخصوص سیستم های هیدرولیک ، فشار قوی ، پنوماتیک ، استاندارد اروپا هزینه های بسته بندی ، بارگیری ، انبارداری و حمل درون شهری و برون شهری به عهده خریدار محترم است لیکن خدمات آن توسط این شرکت به صورت جداگانه و اعمال هزینه های مربوطه قابل ارائه است. در صورت سفارش تعداد بالا نسبت به استعلام موجودی به صورت تلفنی اقدام نمایید. قیمت ها بدون احتساب ارزش افزوده درج گردیده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *